Waar waren en zijn de NMBS 7600'n
Gelijk
na aflevering van de eerste loks vonden er in mei en juni 1995 in
België uitgebreide proefritten plaats op allerlei trajecten
vanuit hun officiële standplaats Schaarbeek in het Vlaamse
gedeelte. Ze kwamen daarmee op lijnen & plaatsen, zoals Boom,
waar ze normaliter niet meer zouden komen.
De daarop volgende werkzaamheden op de HSL in aanleg naar de
Franse grens, vond eerst plaats vanuit de werkbasis Saint Druon (nabij
Mons) en later ook vanuit Coucou (tussen Silly en Ath).
Nadat de werkzaamheden aan de HSL in april 1997 waren afgerond,
werd een ander werkterrein gevonden in de havens van Antwerpen.
Daar had men een chronisch tekort aan rangeerloks, en dus kwamen
de "werkloze" 7600'n mooi van pas. In paartjes van
twee, met de lange neuzen tegen elkaar i.v.m. het zicht &
aangepast met een doorwerkende (middels een extra leiding en
koppelslang) lokrangeerrem, werden ze ingezet vanuit Antwerpen
Dam, die daarvoor maximaal 5 paartjes kreeg toegedeeld van
Schaarbeek. In de praktijk deden ze de mee in het konvooi-gebeuren
vanuit Antwerpen Noord naar de omliggende emplacementen in de
Antwerpse havens. Het echte "bedienen" van de klant
deden ze dus niet. In de praktijk was het maximaal ingezette loks
vier paartjes al naar gelang de drukte en inzetbaarheid van de
andere series loks.
Deze inzet hielden ze lang vol, tot in oktober 2000!!!
In 1998 en 1999 werden de overige loks af en toe ingezet voor werktreinen te
Antwerpen, en op regelmatiger basis voor werktreinen van Strukton die (mede)aannemer
was van de spoorvernieuwing op lijn 25 van Antwerpen naar Brussel.
Vanaf het voorjaar van 2000 waren de eerste 7600('n) aan te treffen op Voroux,
de werkbasis voor de HSL van Brussel naar de Duitse grens richting Aachen. Op
z'n laatst 15 oktober waren de 7600'n uit Antwerpen verdwenen en gingen ze allemaal
over naar Voroux waar vandaan het werk aan de HSL echt aangeving na een lange
tijd wat gerommel in de marge. Ook werd er soms gewerkt met een paar loks vanuit
een andere lokatie, o.a. was dat Brussel - Klein Eiland. In het september 2002
werd de 7605 & 7622 afgevoerd en de rest van de serie werd afgevoerd in
december 2002. De serie werd toen te koop gezet.
In al de jaren van
aanwezigheid in België is gebleken dat de loks een zekere aantrekkingkracht
hebben voor excursietreinen. Zo hebben de GTF & ook de TSP er zelfs een
rit mee gehouden óp de HSL-1 in aanleg, heeft de NVBS er ook eens een (fotografisch
gezien klote, behalve voor de achtervolgers...)rit mee gereden, en ook de Engelse
club's zien graag deze tractie voor hun treinen.
Foto van de 7602 voor een excursietrein in België
Foto van de 7612 & 7608 voor de NVBS-excursietrein
in België
Vermeldenswaardig is ook nog de
inzet in Nederland. In augustus 1995 werd de 7613 gebruikt als werkpaard bij
transporten van de ZHESM-motorwagen & de Pec, resp. de DE 41 van uit het
Utrechtse spoorwegmuseum en Tilburg werkplaats in het kader van de open dag
in de werkplaats van Haarlem.
Foto van de 7613 als werkpaard in Nederland
Op 9 mei 1998 werden de 7605 en
weer de 7613 gebruikt tussen NS 2207 en 2367 als proeftractie voor containertrein
52313 van Veendam tot Amersfoort i.o.v. een transporteur met spooraspiraties.
De rijtijden was geen probleem, maar vervolg heeft de proef in die vorm nooit
gehad.
Al met al hebben de loks een mooi leven gehad in België!! :-) Tot begin 2001, toe dan... Na al die jaren zonder grote schade, zélfs in de Antwerpse haven, sneuvelde in korte tijd drie 7600'n: de 7601, 7605 & 7615, waarvan de 7605 als enigste niet werd gesloopt. Foto's van de slachtoffers vind je op de fotopagina van de Treinzotgazet .
Z 25646 Voroux Tuc Rail - Athus: 5216 + 5307 + 5945 + 5905 + 7602
+ 7612 + 7617 + 7613 + 7609 + 7614 + 7625 + 7619 + 7604 + 5916 + 5946 + 5215
+ 5315
Jemelle 24/07/2004
<<--- ©rolandrail.net 2001-2003