Waar waren en zijn de NMBS 7600'n

Gelijk na aflevering van de eerste loks vonden er in mei en juni 1995 in België uitgebreide proefritten plaats op allerlei trajecten vanuit hun officiële standplaats Schaarbeek in het Vlaamse gedeelte. Ze kwamen daarmee op lijnen & plaatsen, zoals Boom, waar ze normaliter niet meer zouden komen.
De daarop volgende werkzaamheden op de HSL in aanleg naar de Franse grens, vond eerst plaats vanuit de werkbasis Saint Druon (nabij Mons) en later ook vanuit Coucou (tussen Silly en Ath).
Nadat de werkzaamheden aan de HSL in april 1997 waren afgerond, werd een ander werkterrein gevonden in de havens van Antwerpen. Daar had men een chronisch tekort aan rangeerloks, en dus kwamen de "werkloze" 7600'n mooi van pas. In paartjes van twee, met de lange neuzen tegen elkaar i.v.m. het zicht & aangepast met een doorwerkende (middels een extra leiding en koppelslang) lokrangeerrem, werden ze ingezet vanuit Antwerpen Dam, die daarvoor maximaal 5 paartjes kreeg toegedeeld van Schaarbeek. In de praktijk deden ze de mee in het konvooi-gebeuren vanuit Antwerpen Noord naar de omliggende emplacementen in de Antwerpse havens. Het echte "bedienen" van de klant deden ze dus niet. In de praktijk was het maximaal ingezette loks vier paartjes al naar gelang de drukte en inzetbaarheid van de andere series loks.
Deze inzet hielden ze lang vol, tot in oktober 2000!!!
In 1998 en 1999 werden de overige loks af en toe ingezet voor werktreinen te Antwerpen, en op regelmatiger basis voor werktreinen van Strukton die (mede)aannemer was van de spoorvernieuwing op lijn 25 van Antwerpen naar Brussel.
Vanaf het voorjaar van 2000 waren de eerste 7600('n) aan te treffen op Voroux, de werkbasis voor de HSL van Brussel naar de Duitse grens richting Aachen. Op z'n laatst 15 oktober waren de 7600'n uit Antwerpen verdwenen en gingen ze allemaal over naar Voroux waar vandaan het werk aan de HSL echt aangeving na een lange tijd wat gerommel in de marge. Ook werd er soms gewerkt met een paar loks vanuit een andere lokatie, o.a. was dat Brussel - Klein Eiland. In het september 2002 werd de 7605 & 7622 afgevoerd en de rest van de serie werd afgevoerd in december 2002. De serie werd toen te koop gezet.

In al de jaren van aanwezigheid in België is gebleken dat de loks een zekere aantrekkingkracht hebben voor excursietreinen. Zo hebben de GTF & ook de TSP er zelfs een rit mee gehouden óp de HSL-1 in aanleg, heeft de NVBS er ook eens een (fotografisch gezien klote, behalve voor de achtervolgers...)rit mee gereden, en ook de Engelse club's zien graag deze tractie voor hun treinen.
Foto van de 7602 voor een excursietrein in België
Foto van de 7612 & 7608 voor de NVBS-excursietrein in België
Vermeldenswaardig is ook nog de inzet in Nederland. In augustus 1995 werd de 7613 gebruikt als werkpaard bij transporten van de ZHESM-motorwagen & de Pec, resp. de DE 41 van uit het Utrechtse spoorwegmuseum en Tilburg werkplaats in het kader van de open dag in de werkplaats van Haarlem.
Foto van de 7613 als werkpaard in Nederland
Op 9 mei 1998 werden de 7605 en weer de 7613 gebruikt tussen NS 2207 en 2367 als proeftractie voor containertrein 52313 van Veendam tot Amersfoort i.o.v. een transporteur met spooraspiraties. De rijtijden was geen probleem, maar vervolg heeft de proef in die vorm nooit gehad.

Al met al hebben de loks een mooi leven gehad in België!! :-) Tot begin 2001, toe dan... Na al die jaren zonder grote schade, zélfs in de Antwerpse haven, sneuvelde in korte tijd drie 7600'n: de 7601, 7605 & 7615, waarvan de 7605 als enigste niet werd gesloopt. Foto's van de slachtoffers vind je op de fotopagina van de Treinzotgazet .

 

Z 25646 Voroux Tuc Rail - Athus: 5216 + 5307 + 5945 + 5905 + 7602 + 7612 + 7617 + 7613 + 7609 + 7614 + 7625 + 7619 + 7604 + 5916 + 5946 + 5215 + 5315
Jemelle 24/07/2004

<<--- ©rolandrail.net 2001-2003