Een fotoverslag van een bijzondere reis met een koersrijtuig!!!

In maart 1997 werd door een groep Nederlanders met een rijtuig een negendaagse reis gemaakt. Het rijtuig werd op het eerste stuk na telkens 'meegegeven' met een trein en maakte zo een lange reis met als hoofdbestemmingen Thessaloniki(Griekenland) & Constanta(Roemenië, a/d Zwarte Zee).
Hier onder volgt een beschrijving van de reis. De onderstreepte woorden zijn telkens links naar de diverse foto's behorende bij de tekst, en die zullen openen in een apart frame wat je telkens weer zelf moet afsluiten.

Op zaterdag 15 maart werd vertrokken vanaf Utrecht GE naar Leer als tr 29191. I.p.v. van de bedoelde lok was er een mP geregeld die het rijtuig, Bcm 016, tot Zwolle bracht. Onderweg kreeg de mP 3033 tractieproblemen en moest uiteindelijk op het middenspoor van Nunspeet worden uitgeweken om de problemen op te lossen. Op Zwolle werd zoals gepland het rijtuig overgenomen door een de-loc, in dit geval de 6520, om daarachter via Nieuwe Schans naar Leer te rijden. Te Leer plaatste de 6520 ons rijtuig achterop bij IR 2485 'Ostfriesland' via Hannover, Leipzig(kopmaken) naar Dresden. Vanaf daar ging het rijtuig mee in nachttrein D 379 'Metropol' via Praag naar Budapest-Keleti pu.

Zondagochtendvroeg op 16 maart werd er in Bratislava gerangeerd met het rijtuig vanwege wat opzendrijtuigen die er daar uitmoesten waardoor wij aan de lok ZSR 350 018-9 kwamen te lopen. Via Sturovo kwamen we aan in Budapest-Keleti pu station waar ons rijtuig een tijdje overstond aan de zijkant van het station. Later die ochtend gingen we verder in tr 335 'Hellas-Express' naar Thessaloniki. In het Hongaarse grensstation Kelebia werd de Hongaarse V43 gewisseld voor een Rc van de Servische spoorwegen de 441 508. In Kelebia zagen we ook nog een stoere dieselloc van de JZ. Aan de andere kant van de grens in Subotica zagen we kans een van Tito's V300'n te fotograferen. De lange (deels nachtelijke) rit met deze trein ging via Novi Sad, Belgrado(veel belangstelling voor ons!), Nis en Skopje met lokwissel aan de Servisch/Macedonische grens.

Maandagochtend 17 maart was er een lokwissel met daglicht te Gevgelja aan de Macedonisch/Griekse grens tussen MZ 441 108 en OSE A 302, de laatste zeer stoere Alco toen nog rijdende van zijn serie. Te Idomeni , het Griekse grensstation, was er tijdens de paspoortcontrole nog meer tijd om de A 302 vast te leggen & ook een plaatstbepalend plaatje van ons rijtuig. In de loop van de ochtend kwamen we dan aan in Thessaloniki. Per bustransfer ging het naar een goed hotel waar we 2 nachten zouden slapen. De vrije tijd werd besteed aan treinen of cultuur.

De dinsdag 18 maart werd door een deel van de groep besteed aan een treintrip naar Florina wat in de buurt van de grens met Albanië en Macedonië ligt. Op de heenweg kruisten we o.a. met de A 324 met tr 720 te Alexandria en konden we de trein waar we mee reisden(A 363 met tr 723) vastleggen te Agios Pandeleimos.

Woensdag 19 maart werd al weer vroeg vertrokken. In de griekse traditie werd het rijtuig pas na de officiële vertrektijd achterop tr 604 'Mercouri' bijgeplaatst. In Strymon werd dat weer afgehaakt en in de gecombineerde reizigersgoederentrein 1660 geplaatst. Door de CH A 372 werd de trein eerst naar het grensstation Promachon getrokken waar we gedurende de stop van 45 minuten zelf weer ons water konden bijtanken (dit moesten we overal zelf regelen). Daarna werd de complete trein afgeleverd in Kulata, het eerste Bulgaarse station na de grens. Daar ging over op tr 524 naar Sofia. Onder weg op station General Todorov werden achterop door een 'Sulzer', BDZ 06 009 een aantal rijtuigen bijgeplaatst en trokken de BDZ 07 037 & 062 ons verder. In Dupnitza kregen we e-lok BDZ 45 194 voor de trein. De vroege avond was er in Sofia tijd voor een restaurantje en te constateren dat Sofia savonds in het donker tamelijk macaber is. 'Savonds laat vertrokken we met het rijtuig in tr 437 naar Ruse aan de Bulgaars/Roemeense grens om daar over te gaan op tr 484 naar Bucarest.

Donderdagochtend 20 maart in Bucarest gingen we over op tr 353 'Ovidius' naar de Zwarte Zee-kust. Het rijtuig werd nu vooraan de trein geplaats met als trekkracht de CFR 41-0304-0. In Constanta mochten we weer genieten van een nacht in een hotel en hadden de rest van de dag en de volgende ruime ochtend ter besteding aan cultuur, treinen of lastig gevallen worden over je (westerse) spijkerbroek.... Op de lokkensporen vlakbij het station werden de lokken goed bewaakt en was vlakbij ook ons rijtuig weggezet met dichtgebonden deuren. Mooi is van veel Roemeense lokken de franje die er op aan is gebracht.

Vrijdagmiddag 21 maart werd de trein, de terugrit van de 'Ovidius' tr 352, met ons rijtuig voorgebracht door CFR 08 0500-1. De rangeerder was duidelijk niet een grote vriend van de zwervertjes. Na het nemen van remproef gingen we op weg naar Budapest via o.a. Timisoara waar we in de buurt snachts rond 4 uur vliegend kruisten met een ander nederlands rijtuig, in dit geval grotendeels gevuld met hulpgoederen afkomstig van de NS-personeelsvereniging Utrecht.

Zaterdagochtend 22 maart kwamen we aan in Budapest en onder het wakend oog van MAV M44 133 konden we ons rijtuig voorbereiden op de laatste etappes. Tegen het eind van de ochtend kwam MAV M46 022 ons ophalen en plaatste ons vooraan EC 62 'Bartok Bela'. ÖBB 1014 015-0 trok ons met machinistwissel te Hegyeshalom naar Wenen en na rijrichtingwissel kwamen we in Salzburg uit. Na tijd voor een lekkere hap in een restaurant werd het tijd voor de allerlaatste etappe. ÖBB 1163 002-7 plaatste het ruituig achterop bij Alpen Express 13214 naar Den Haag CS.

Het laatste stuk op zondag 23 maart ging nog wat 'stroperig'. Door uitgelopen werkzaamheden werden we vanaf Venlo omgeleid via Venray naar Nijmegen achter de 6454(weer een rode ;-) waar de achteroplopende 1651 alsnog z'n werk mocht doen en ons via Tilburg(andere aangekondigde werkzaamheden o.i.d.'s) naar Den Haag CS bracht, daarmee een eind brengend aan een lange ultra gave reis met een nederlands rijtuig over ruim 6600 km :-))).

<<--- ©rolandrail.net 2000-2004 sitemap e-mail home