Weiss Grau Schwarz CARGONIEUWS FOTOPAGINA:

Railion 6485 trekt motorposten 3027 en 3030 vergezeld van wagens type Laads als remwagens als trein 60050 langs Hattemerbroek onderweg van Amersfoort naar Zwolle
op 13 mei 2009. Vanuit Zwolle zullen de motorposten t.z.t. vertekken naar de sloperij. In 1965 en 1966 werden in totaal 35 motorposten gebouwd door Werkspoor. Afgezien
van door brand gesneuvelde motorposten was in 1992 de 3032 de eerste die bewust werd onttrokken aan de diensten voor de PTT, de 3032 werd omgebouwd voor NS
Technisch Onderzoek naar een meettrein voor ATB en Telerail. De 3032, "mP Jules", is tegenwoordig van meettreinenbedrijf Eurailscout en kan ook GSM-R, de opvolger
van Telerail, meten. Tot 20 mei 1997 werden de motorposten gebruikt voor het rijden van posttreinen, vanaf 20 maart 1995 reden ze ook al werkplaatstreinen vanuit de
diverse werkplaatsen met als uitwisselingspunt Utrecht Goederen. De motorposten die daarvoor werden gebruikt waren al beschikbaar doordat de PTT al begonnen was
het aantal posttreinen te verminderen. In mei 1997 waren er nog maar zeven motorposten in dienst. Op 2 oktober 1997 werd de motorpost 3031 officieel overgedragen
aan het Spoorwegmuseum. De motorposten kregen het al snel te zwaar voor de niet lichte werkplaatstreinen (maximale treklast per motorpost is 200 ton), waardoor de
inzet tot in 2001 steeds meer werd afgelost door 6400'n van NS/Cargo (het huidige DB Schenker Rail Nederland alias Railion). In 2000 werd de 3027 aangewezen als zg.
Sandite-trein (gladheidsbestrijdende gel op de spoorstaaf verspreiden), een jaar later kreeg ook de 3030 deze herfstseizoentaak en voor de rest kregen beide mP's af en
toe eens andere klusjes tot 2008 toen hun revisietermijn weer verliep. In 2000 en 2001 werden de 3024, 3029, 3033 en 3034 omgebouwd naar ERTMS-testtrein voor resp.
Bombardier en Alstom en werd de opvolgende paar jaar vele testritten gereden vooral tussen Maastricht en Heerlen resp. Meppel en Akkrum en later op de Betuweroute
maar ook op andere baanvakken waren ze te zien. De laatste inzet van de ERTMS-motorposten was uiteindelijk in 2006. In 2006 verscheen 3031 van het Nederlands
Spoorwegmuseum op de baan in het originele bruin met crème accenten. In 2008 werden de 3024 en 3029 op verzoek van Bombardier overgenomen door Eurailscout
en de 3024 gereviseerd en in 2009 weer in dienstgenomen, de 3029 fungeert als onderdelenleverancier voor zowel de 3024 als de 3032. Als de 3027, 3030, 3033 en
3034 zijn gesloopt resten dus alleen nog de 3024 (Eurailscout's BRT-08 Jim), 3029 (Eurailscout, onderdelenleverancier), 3031 (NSM) en 3031 (Eurailscout's BRT-91
Jules (sinds kort de nieuwe aanduiding i.p.v. "mP Jules). ©Herman Zomer 2009

<<--- ©rolandrail.net 2009 home