![]() ![]() ![]() |
CARGONIEUWS FOTOPAGINA: |
Kort na het formeel scheiden van de locomotiefparken van resp. NS Reizigers
en NS Cargo werd op 5 januari 1999 in Tilburg de 1637 in NS cargo-rood gepresenteerd,
in
eerste instantie nog zonder het wapen van Amersfoort. Op de warme 14 juni
1999 zit dat wapen er al weer op als de 1637 tussen station Beverwijk en emplacement
Beverwijk Hoogovens centraal rijdt met kalktrein 47650 die bestaat uit wagens
die ook al historie zijn: in de tweede helft van 2001 werden de kalksteenwagens
type
Fals-zafgelosten door groene B-Cargo wagens type Falns (voorjaar 2009 op hun
beurt weer afgelost door de rode DBS-wagens type Falns). De op deze foto
achterop lopende zwenkdakwagens type Talns werden im maart 2008 de laatste
van afgelost door rode DBS-wagens type Talns. ©Rolandrail.net 1999
Na bijkomen van de smiddags aangebrachte beladen kalktrein staat savonds de
1637 gereed met lege kalktrein 49603 in Beverwijk op 14 juni 1999. Aan de
loc zitten
ditmaal bollenwagens, voor vervoer van ongebluste kalk, die ook al historie
zijn: de laatste inzet daarvan was op 31 december 2006. ©Rolandrail.net
1999
In september 1999 lanceerde bierbrouwerij Heineken een nieuw soort kratten
die in een soort hele grote versie werden gepromoot per trein! NS Cargo stelde
daarvoor
natuurlijk de 1637 ter beschikking en na de officiële presentatie van
de trein op het Heineken-terrein in 's-Hertogenbosch op 10 september 1999
werd de trein de
volgende paar dagen op rondritten door Nederland gestuurd. Op 11 september
1999 kwam de trein o.a. door Dieren. ©Rolandrail.net 1999
Voor de grote kratten werd tien wagens type Slmmnps gebruikt die toebehoren
aan defensie. Op 10 september 1999 werd de promotietrein incl. 1637 door de
6474 op
het terrein van de Heineken-brouwerij in 's-Hertogenbosch bezorgd. ©Rolandrail.net
1999
In mei 2001 was de 1637 één van de tien 1600'n die door inmiddels
Railion aan NS Reizigers werden verkocht en werd de loc net als de overige
1600'n bij NSR omgenummerd
in de 1800-serie en ontdaan van de letters NS Cargo. Op 5 juli 2001 vertrekt
de 1836 met trein 1138 "Ardennen Express", de tot 2002 in de zomerweekenden
naar Luxemburg
v.v. doorrijdende intercity, uit Maastricht naar Amsterdam. In februari 2003
raakt de loc uiteindelijk de rode kleur kwijt en werd weer geel/grijs. ©Rolandrail
2001