![]() ![]() ![]() |
CARGONIEUWS FOTOPAGINA: |
NS 610 is vanaf het station in Nijmegen de stamlijn met twee nog te laden
Fccpps'n opgegaan die gewlijk worden beladen met donderend geraas en samen
met een sleep reed beladen Fccpps'n zal zo dadelijk op 27 september 1990 terug
naar het station worden gereden. ©Rolandrail.net 1990
De NS 610 zwoegt door een bocht in de stamlijn te Nijmegen op 27 september
1990. ©Rolandrail.net 1990
De NS 610 is met de ballasttrein een flink stuk verder en is omhoog geklommen
naar de dijk langs de Waal en nadert de achterkant van het station Nijmegen
op 27 september 1990. ©Rolandrail.net 1990
Op 1 maart 1995 rijdt de NS 610 achter station Nijmegen naar beneden richting
de stamlijn om twee klanten te bedienen. De rongenwagen vervoer met zeil afgedekte
buizen voor Rhenania en de gesloten wagens zij voor KNP Nijmegen (dat in 1988
tramritjes
(o, gruwel ;-) ) sponsorde op de stamlijn en in 1997 overgenomen door
Sappi).©Rolandrail.net 1995
Op 27 mei 2003 duwt Railion 6425 twee wagens met buizen naar klant Rhenania
in Nijmegen. ©Rolandrail.net 2003
Nadat Rhenania bediend was ging de Railion 6425 verder de stamlijn af naar
praktisch het eind waar klant Sappi zich bevond die op 27 mei 2003 drie gesloten
wagens
met papier bezorgd kreeg. Railion zag in geen brood meer in de bediening van
Nijmegen en stopte dus op eigen initiatief de bediening per 12 december 2004
en door
diezelfde bezuinigingsdrang sneuvelden ook de bediening van Kesteren, Tiel,
Arnhem Goederen en Zevenaar. De klanten in Arnhem Goederen en Zevenaar bleken
toch
te belangrijk en kregen in februari 2005 alsnog weer hun spoorvervoer terug
maar verzorgd door de BEG i.o.v. Railion. ©Rolandrail.net 2003
Behalve de klanten aan de stamlijn waren in Nijmegen nog een paar spoorklanten
die af en toen eens bediend werden. Eén daarvan krijgt op 8 april 1994
door de NS 631
twee wagens met gebruikte bielzen bezorgd op de losweg nabij de perrons van
station Nijmegen. ©Rolandrail.net 1994
De NS 1108 is 15 maart 1995 net vanuit Arnhem Goederen aangekomen met de wagens
voor de klanten in Nijmegen, en heeft al weer de eerste wagen aan de haak
gekregen die een deel gaat vormen van de retourtrein. De DB-wagen type Uaai
is bij SMIT Transformatoren beladen met een door hun gebouwde transformator
en als
die niet erg buiten profiel is dan kan die mee in de reguliere treinen. ©Rolandrail.net
1995
RN 6465 duwt begeleidersrijtuig 63 80 99-46 002-1, materiaalwagen 40 84 940
1 006-8 en Uaai 86 80 996 4 900-6 naar de spooraansluiting van SMIT Transformatoren
op
27 mei 2003. Na belading zou de trein twee dagen later vertrekken en dat was
de laatste trein die ooit nog bij SMIT vandaan zou vertrekken. In 2007 werd
uiteindelijk de
aansluiting opgebroken. ©Rolandrail.net 2003
Het laatste transport
was van het soort "erg buiten profiel" (nee, het was niet die megagrote
op de achtergrond ;-) ), dusdanig dat een wagen werd ingezet waarbij het
ladingdeel zijwaarts kan schuiven zodat opstakels zoals perrons gepasseerd
kunnen worden. daarbij word dan voor het perron gestopt, het middendeel opgeschoven,
het perron gepasseerd, weer gestopt, middendeel weer terug en op naar de volgende
plek waar dat moet gebeuren. Dergelijke transporten reden dus altijd
na de laatste reizigerstreinen. ©Rolandrail.net 2003