SPECIAL: De eerste generatie VAM-wagens toen en nu! (deel 2)
De firma Lang verhuurde
vervolgens de wagens voor houtsnippervervoer. Al voor of in 1997 werden al niet
alle wagens meer ingezet, stonden op station Stuttgart -Zuffenhausen (tot plm.
2001 en toen sloop?), en in 2005 of eerder was het aantal gebruikte wagens teruggelopen
tot twaalf. Begin juni 2005 stond er waarschijnlijk al ergens een terzijde of
defect en de andere elf werden ook daadwerkelijk in actie gezien en daags erna
werden er nog maar tien in actie waargenomen: de 724, 726, 728, 729, 730, 732,
733, 735, 736 & 737. De 727 was de elfde die we daarna niet meer zouden
zien en de defecte 12e zou mogelijk de 731 kunnen zijn.
Die actie bestond uit pendelen tussen Laufen(Kocher) op het Württembergische
Eisenbahn-Gesellschaft mbH (WEG)-lijntje Gaildorf West-Untergröningen (de
zg. "obere Kochertalbahn") en Schongau wat wordt bediend door de Augsburger
Localbahn (AL), waarbij Railion Duitsland de wagens vervoerde tussen Gaildorf
West en Augsburg, en dat laatste werd later Kaufering. Medio augustus viel het
houtsnippervervoer uit Laufen stil om onduidelijk redenen, op 27 september stond
acht wagens werkloos afgesteld in Sulzbach/Laufen, bleek het stuk Sulzbach/Laufen-Untergröningen
al afgekruist te zijn, en op 11 oktober nam de WEG het trieste besluit hun lijntje
Gaildorf West-Untergröningen helemaal te sluiten vanwege toestand baan
en te weinig opbrengsten om opknappen te financieren. De officiële sluiting
gebeurde op 17 oktober 2005 waarmee dus ook de klant (houtbewerking) in Schönberg
van spoorvervoer werd afgesneden. Doe toekomst van de voormalige VAM-wagens
werd hiermee erg ongewis, omdat een paar wagens inmiddels over de revisietermijn
heen zaten, de meeste andere zou dat maart 2006 overkomen en meerdere wagens
hadden opvallend dunne wielbanden. Ook is een klein aantal afwijkend type wagens
niet snel gewild voor andere houtsnippervervoersstromen met veel grotere hoeveelheden
zoals in Duitsland en naar buurlanden rijdt.
WEG T36 trekt onderweg
naar Gaildorf West een gesloten wagen, een voormalige VAM-wagen en nog 2
wagensbeladen met houtsnippers. Eind jaren '90 nam de V125 (ex-DB 211 263) het
goederenvervoer over,
af en toe afgelost door andere locs. ©Utz von Wagner (datum
onbekend)
De kenner ziet dat dit nog een foto is uit de tijd dat de DB nog niet het goedervervoer
naar Schongau uit handen had gegeven. Op 10
september 1990 vertrekken er lege wagens richting Kaufering, terwijl DB 628
013 al gereed staat voor vertrek de andere richting op.
©Raymond Kiès 1990
De eerste keer dat
de fotograaf de voormalige VAM-wagens in actie zag: WEG V125 rangeert in Gaildorf
West met allerlei wagens
zodat de DB ze kan wegbrengen naar elders op 3 juni 1997. Pas 8 jaar later zou
de fotograaf er weer tijd voor hebben...
DB 140 622 staat gereed voor vertrek in Gaildorf-West met de afvoertrein van
de diverse bedieningen
in die buurt op 24 juni 1997. ©Gérard van Teeffelen
AL 41 komt het emplacement
van station Schongau ingereden vanaf de papierfabriek UPM met o.a. 4 lege
houtsnipperwagens op 7 juni 2005. ©Rolandrail.net 2005
Een detailopname van Fals 83 80 665 0 729-7. De blauwe 1 is het nummer van de
in totaal 4 loskleppen per wagen.
Het wagenbriefje is een gemakzuchtige versie met "PENDEL Laufen (Kocher)
<---> Schongau". ©Rolandrail.net 2005
Naar deel 3 van De eerste generatie VAM-wagens toen en nu!
<<---- ©rolandrail.net 2000-2013