SPECIAL: De eerste generatie VAM-wagens toen en nu! (deel 1)
Al in 1929 werd de
Vuilafvoer Maatschappij (VAM) opgericht en werd gestart in 1931 met 60 grijze
wagens die toen werden gebouwd door Waggonfabrik Uerdingen(D), gevolgd door
nog 5 en resp. 3 in 1957 en 1958.
Pas in 1963 en 1966 werden er nog meer van gebouwd maar door Talbot in Aken
en over die serie wagens gaat het hier hoofdzakelijk. De tweede serie
eerste generatie VAM-wagens waren er 31 in 2 deelseries in het VAM-park.
1e serie: 21 st. bouwjaar 1963: (wagens niet voorbereid voor aanbrengen AK)
590534 - '554, later omgenummerd naar 2084 057 5 000 - '008 + '011 - '018 en
'020 - '022 en vervolgens naar 8484 566 9 001 - '008 + '010 - '022.
2e serie: 10 st. bouwjaar 1966: (wagens voorbereid voor aanbrengen AK)
2084 057 8 022 - '031, later omgenummerd naar 8484 566 9 023 - '032.
Een "VAM Compost", een grijze wagen van de eerste generatie een vers
oranje "Vamora pot-aarde" geschildere wagen staan te Zandvoort op
9 maart 1969. ©Fons van der Jagt 1969.
De verse geschilderde oranje wagen met "Vamora pot-aarde" van dichtbij
in Zandvoort op 9 maart 1969. ©Fons van der Jagt 1969
VAM-wagen type Tad met wagennummer 20 84 056 2 074 zit in een buurtgoederentrein
in Sliedrecht op 30 juni 1969.
Dit is een wagen van de eerste serie gebouwd in 1957 en dus niet van de serie
die naar Duitsland is verkocht. ©Nico Spilt 1969
Locs 2526 en 2507 rijden op 26 juni 1973 door station Bussum-Zuid met een VAM-trein
op weg naar Crailoo. ©Nico Spilt 1973
De 1004 wacht met een sleep VAM-wagens op de Diemerzeedijk in Amsterdam op 8
mei 1975 z'n eerstvolgende rit af. ©Rob van Ee 1975
Vam-wagen 057 5 018 in het vrolijke oranje met "Vamora pot-aarde"-opschrift
staat op 14 april 1981 in Zandvoort. ©Jaap Jansen 1981
De enige in Nederland bewaard gebleven oude VAM wagen was een deelnemer aan
de materieelshow ten tijden van NS-150
op de losweg van Utrecht Goederen en hier te zien op 3 augustus 1989. ©Gérard
van Teeffelen 1989
De 2215 trekt een aantal goederenwagens van het Spoorwegmuseum uit de loods
in Blerick waaronder VAM-wagen 8484
566 9 025. ©Leon Cuijpers
Deze
wagens zijn op één* na alle aan Talbot verkocht, die ze na ombouw
doorleverde aan de firma Lang. De verkoop vond plaats in 4 batches:
20.07.1987: 5 st. serie 8380 665 0 723 - '727
ex 566 9 005, '010, '014, '018, '019
12.10.1987: 10 st. serie 8380 665 0 728 - '737
ex 566 9 001, '003, '007, '015, '016, '023, '024, '028, '030, '032
12.06.1989: 5 st. serie 8380 665 0 738 - '742
ex 566 9 006, '020, '022, '029, '031
11.10.1990: 10 st. serie 8380 665 0 768 - '777
ex 566 9 002, '004, '008, '011, '012, '013, '017, '021, '026, '027
*(Wagen nr 31 (8484 566 9 025) is in 1993 naar het NSM gegaan.)
Naar deel 2 van De eerste generatie VAM-wagens toen en nu!
<<---- ©rolandrail.net 2001-2013